A csendéletfestés jelentősége a festészetben

Számunkra azért bír nagy jelentőséggel a csendéletfestés, mert a csendélet segítségével, kitűnően tudjuk a különböző festészeti technikákat, modellezni, gyakorolni. Gyakorolhatjuk általa a kompozíciót, a helyes színértékek és tónusok alkalmazását, a színharmóniát, különböző tárgyak és formák, alakok kifejezésének módjait. Pl. egy almákból körtékből álló kompozíció kitűnő előtanulmánya az aktoknak, hiszen a gyümölcsök gömbölyű formáihoz hasonlókat találunk az emberi testen is, a fények, árnyékok hasonlóan működnek az ilyen testeken, is mint az emberi alakon.

“A csendéletfestés a festészet alfája és omegája”

-KINVA

Ezért a csendéletek, különösen a gyümölcs csendéletek tanulmányozásának és festésének igen nagy szerepe van a festészet tanulmányozásában, gyakorlásában.

ssuk például a következő csendélet kompozíciós gyakorlatot: A csendéletek (és más témáknál is) fontos a túlzott szimmetria kerülése. Elménk úgy működik, hogy keresi a szimmetriát és ha megtalálja. akkor elveszíti az érdeklődését. Ez egy kép megtekintésekor azt jelenti, hogy ha az teljesen szimmetrikus, akkor ránézünk, és azonnal megtaláljuk a szimmetriát, és nem foglalkoztatja agyunkat tovább a kép és az unalmassá válik.

Tehát, ha pl. egy almát rajzolunk, akkor ne pont középre pozicionáljuk, hanem jobbra vagy balra toljuk azt el. Ilyenkor megváltoznak a kép arányai. Erre vannak különféle elméletek, szabályok. Pl. harmadolás, aranymetszés stb.

Az aranymetszést annak látszólagos bonyolultsága miatt, ma már ritkábban alkalmazzák, de pl. a renesans és barokk idején szinte elengedhetetlen kompozíciós szabály volt. Az aranymetszést egy olyan aránynak tartják, mely a természetben is gyakran megfigyelhető és melyet az emberi elme a leginkább esztétikusnak tart.

Korunkban kedveltebb, egyszerűbb és gyakran alkalmazott arány, a harmadolás, amikor a képet 3 harmadra bontjuk és a nagyobb motívumokat, kép részleteket, ezek segítségével tájoljuk.

Tehát a példánkban szereplő almát, nem középre tesszük, hanem mondjuk kicsit balra toljuk, hogy az alma, vagy egy része az első, vagy az első és második harmadba essen.

Ha ez megtörténik, felbontjuk a képen a szimmetriát, elménk tovább kutatja azt, hiszen nem találja.

Most azonban egy újabb problémával szembesülünk.

Mivel az alma balra el lett tolva, a kép jobb oldala, nagyon üressé vált, hiszen ott kialakul egy nagyobb üres, kihasználatlan terület. Ez megint csak nem jó, bántja a szemünket. Úgymond “elbillen” a kép.

Ilyenkor azt csináljuk, hogy valamit pl. egy szilvát teszünk a kép jobb oldali részére. ezzel “ki is egyensúlyoztuk” a képet, hiszen kitöltöttük a kép jobb oldali üres részét is valamivel, megszüntetve a hiányt.

Fontos, hogy méretben és formában is legyen eltérés a két objektum között, hiszen egy másik almával, csupán újabb szimmetriát hoznánk létre.

Most az történik, hogy tekintetünk, egy “utazásra” indul a képen, előbb az almát találja meg, majd a szilvára esik a tekintetünk, miközben az alma és a szilva közti területen is végigsiklik, egyfajta útvonalat járva be a képen. Ez már is több időt, több foglalkozást igényel elménktől, megszüntetve az unatkozás lehetőségét, így a kép nem válik unalmassá.

További objektumok elhelyezésével, tovább bonyolíthatjuk a képet, hosszabb, több állomásból álló izgalmasabb vizuális útvonalat teremtve. Tapasztalt komponálók, képesek arra, hogy előre eltervezzék, megszervezzék a  ilyen módon a jövőbeli szemlélő tekintetének útvonalát a képen.

Ha megnézed a fenti példaképeket, tapasztalhatod, hogy valamilyen módon, mindegyiknek meg van törve a szimmetriája.

Ha ezt az egyszerű szabályt betartod, már is sikeresebb kompozíciókat készíthetsz.

A csendélet beállítása

A csendéletfestésben az a jó, hogy szabadon tudjuk a téma tartalmát és beállítását variálni.

Csendélet modell összeállítása

kinva-csendelet-beallitas-kompozicio
Festőállványok, mellettük, posztamenseken álló, “árnyék dobozok” a beállított csendéletekkel

Míg pl. egy tájkép komponálásánál a meglévő táj adottságaiból kell kiindulnunk, és a tényleges változtatásokat, nem tudjuk a tényleges táj átrendezésével variálni egy jobb kompozíció érdekében. Hiszen nyilván nem fogunk pl. fákat kivágni, vagy telepíteni, csak azért, hogy a megfelelő változtatásokat eszközöljük a táj látványában a sikeresebb tájkép kompozíció végett.

Tehát a tájat csak gondolatban tudjuk átrendezni, esetleg vázlatokkal kísérletezhetünk.

Ezzel szemben a csendéletet úgy állítjuk össze, ahogy nekünk tetszik. Azt teszünk bele, amit csak akarunk, szabadon variálva a különböző tárgyakat, színeket stb. Néhány mozdulattal újabb tárgyakat adhatunk hozzá, vagy vehetünk el belőle.

A fények beállítása a csendéletfestés kompozíciójában

Míg egy tájkép esetében csak az aktuális napszak és évszak, valamint az időjárásból eredő lehetőségeink vannak a fényviszonyok megválasztásában. Természetesen a saját a témánkhoz viszonyított pozíciónkkal ezt kissé tudjuk variálni, de csak igen szűkös keretek között.

csendelet-modell-megvilagitas
Csendélet modell megvilágítása

A képen, jól megfigyelhető, milyen lehetőségeket ad a fények beállításával való “játék”.

Ezzel szemben egy csendélet esetében a megvilágítást is szabadon variálhatjuk, oda tesszük, a fényeket ahová akarjuk, szabadon variálhatunk a fény erősségével, minőségével, és irányával. Teljesen uralni tudjuk ezáltal a fény – árnyék hatásokat, megtalálva a festményünkhöz a legjobban illő megvilágítást. Akár természetes akár mesterséges fényeket is használhatunk.

Akvarell 2. Csendéletek Festése Online Festőtanfolyam

Mindenkinek akvarellel kellene kezdenie a festészet tanulását, a csendélet pedig a legjobb tanulmányi téma, ha meg szeretnél tanulni festeni.

A legjobb kombináció tehát, egy “akvarell csendéletfestő” online tanfolyam!

Íme, itt is van. Kattints a gombra és nézd meg a részleteket!

A 3 dimenziós valóság, a látvány átvitele a 2 dimenziós képsíkra a csendélet festészetben.

Amikor a valóságban létező dolgokat próbálunk megfesteni, akkor gyakran az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy a 3 dimenzióban látható valóságot hogyan képezzük le a 2 dimenziós képsíkra. Erre különböző technikák léteznek, melyeket érdemes sokat gyakorolni, hogy ezt a képességünket kifejlesszük. Ennek a gyakorlatnak a megszerzésére szintén nagyon alkalmas a csendélet, hiszen változatos formákkal és elrendezésekkel kell ezt a problémát megoldanunk.

Ráadásul a műtermi környezet erre nagyon jó lehetőségeket kínál, hiszen igen komfortosan tudjuk a feladathoz megfelelő körülményeket kialakítani magunknak.

Nyilván való, hogy a festészet nem csak annyiról szól, hogy fotókat, vagy éppen festményeket akarunk lemásolni, hanem a valóságot vagy a saját gondolatainkat, ill. a kettő összességét szeretnénk ábrázolni.

Ezért nagyon fontos ennek a képességnek a kifejlesztése.

csendelet-kep-átalakitas
A valóságban is látható, 3 dimenziós élő modellként szolgáló csendéletbeállítás átvitele 2 dimenziós rajzra

A rajzkészség fejlesztése a csendéletfestés által

A festészetben nagyon fontos a rajzkészség. Igen fontos a valóság leképzésében a megfelelő és pontos rajz. Ennek előfeltétele, hogy ismerjük azokat a módszereket, melyekkel a valóságot pontosan le tudjuk rajzolni.

latvany-meretu-rajz-csendelet
A festő a “látványméretű rajzot” gyakorolja és éppen egy mérést végez.

Itt többféle lehetőség közül is választhatunk, és bizonyos eszközöket, technikákat hívhatunk segítségül.

A leghétköznapibb módszer az „Összehasonlító mérés” módszere, ez az amit hazánkban is leggyakrabban okítanak.

Ezen kívül szintén divatosak a különböző keresők használata, mely módszerekhez hasonlót, pl. a Jobb agyféltekés rajzolásban is lehet tanulni.

Viszonylag ismeretlen hazánkban 2 technika, ami nagyon jó eredményeket kínál.

Ez a két technika a „Látvány méretű rajzolás” és az „Encajar” technika.

Ennek a két technikának az alkalmazásával, sokkal könnyebben érünk el pontos rajzot, miközben észrevétlenül fejlődik az „összehasonlító mérés” képessége is számunkra.

Ezekkel a technikákkal képesek leszünk a csendélete beállításunkat pontosan, arányosan átrajzolni és megfesteni a 2 dimenziós képsíkunkra, a festővásznunkra.

A színek, színértékek és tónusok a csendéletfestményen

A csendélet összetételénél, a színeket is szabadon variálhatjuk, megkereshetjük az egymáshoz legjobban illő színeket. Csodálatos színharmóniákat hozhatunk így létre.

grisaille-csendelet-kep
A fény árnyék viszonyok és a színek megjelenítésében nagy szerepet kapnak a színek, színértékek és tónusok pontos megállapításának és kikeverésének képessége.

A réteges “lazúros” festés előkészítésére végzett “grisaille” szürke aláfestés. Tökéletesen lemodellezi a színértékeket, azaz a fényeket és árnyékokat.

Ezeket részben a megfelelő színpaletta választással, és megismerésével, illetve a fenti fogalmak megértésével és alkalmazásunknak megtanulásával érhetjük el.

A csendélet festés ehhez is kitűnő lehetőséget kínál.

Tehát összefoglalva a csendéletfestés gyakorlásával, nagyon jól tanulhatjuk és gyakorolhatjuk a színkeverést, színharmóniát, színértékeket, színtant, kompozíciót, A fények és árnyékok megértését, a rajzkészséget, és a látvány festménnyé interpretálását.

A Csendélet beállítás és a vásznon az elő rajz

Mint látható a csendéletfestés egy kitűnő gyakorló terep a festészet majd minden területére. fontos készségeket, képességeket fejleszthetünk ki a csendéletfestés gyakorlása közben, melyeket aztán kamatoztathatunk később bármilyen más témát, bármely technikával festünk vagy ábrázolunk. Nemhiába mondom hát, hogy a csendéletfestés a festészet alfája és omegája. A csendéletfestéshez jó gyakorlást jelent az Akvarell 2. Csendéletek Festése Online Tanfolyam kattints a linkre és nézd meg!

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek szólj hozzá itt alul a hozzászólások között!

Nagy Krisztián – KINVA

Szerző

Nagy Krisztián, festő mester, a KINVA ART AKADÉMIA alapítója és oktatója, jelen blogbejegyzés szerzője.

Új Online Festőtanfolyam indul!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Még ennyi ideig tart az akció!

Close the CTA