A pasztell kréták mint ismeretes különböző keménységben kaphatók, léteznek un. kemény és lágy pasztellek. Egyes gyártok ezeken belül is megkülönböztetnek félkemény és extra puha pasztellkrétákat is.
Általánosan elmondható, hogy a lágy, másnéven puha pasztellek alkalmasabbak a színek elmosásával, egymásba dörzsölésével, keverésével, foltszerű munkamódszerrel való munkához, míg a kemény pasztellek inkább rajzosabb alkotások létrehozására valók, lévén, hogy ez utóbbiakat nehezebb egymásba mosni, nehezebb eldörzsölni a papíron foltok helyett, inkább, karcosabb, vonalszerű nyomokat hagynak.
A kemény pasztellek gyakran szögletes keresztmetszetűek, hasáb formában jelennek meg, míg a lágy pasztellkréták gyakran kör keresztmetszetűek és rúd formát öltenek. De természetesen mindig vannak kivételek. Ezen kívül az is gyakori, hogy a kemény pasztellkréták olcsóbbak mint a lágy, különösen az extra puha pasztellek. De itt is akadnak kivételek.
Ebben a tesztben az általam birtokolt pasztell kréta típusokat hasonlítottam össze, keménység szempontjából. Mivel a pasztell rajz és a pasztell festés, kissé eltérő keménységű krétákat igényel, emiatt fontos lehet a megfelelő keménységű kréták kiválasztása, ebben lesz segítségünkre ez a teszt. Fontos azonban leszögezni, hogy kemény krétával is lehet pasztellfestményt létrehozni és puha krétával is lehet pasztell rajzot készíteni. Csak mindig van optimálisabb választás, ahogyan fentebb leírtam.
Azt is meg kell említeni, hogy a rajz és festő technika gyakran nem válik külön, 1-1 pasztell alkotáson belül, többnyire mindkettő technikát alkalmazzuk egy-egy képen belül munka közben, éppen ahogyan a kép adott részlete kívánja. Továbbá a legtöbb pasztell festő egyaránt használ kemény és puha krétákat is munka közben.
Szóval egy szó, mint száz, tudni kell mire van szükségünk és nem árt ha ismerjük a lehetőségek közül, hogy melyik opció mit takar, melyik kréta puha és melyik kemény.
Nekem az alábbi pasztell kréta típusokból vannak készleteim, ezeket volt lehetőségem összehasonlítani a tesztben. Később ha további kréta fajtákra teszek szert, akkor bővíteni fogom ezt a tesztet.
- Mungyo kemény rajz kréta
- Mungyo félkemény kréta
- Toison’dor kréta
- Blockx kréta
- Windsor Newton kréta
- Mungyo Gallery extra finom pasztell kréta
- Pannoncolor porpasztell
- Renesans extra finom porpasztell
- Apa Ferrario porpasztell
A fenti listában úgy állítottam sorrendbe a krétákat, hogy legfelül, a lista elején a legkeményebb kréta található, míg legalul a legpuhább kréta van.
Az alábbi fotón láthatóak a színminták melyeket készítettem.
Fontos megjegyezni, hogy az egyes készletekben eltérő keménységű kréták lehetnek. Ennek oka az, hogy bizonyos pigmenteket pl. az égetett siennát és a legtöbb földfestéket, még kötőanyag hozzáadás nélkül sem lehet kellően puhára gyúrni. Ha pedig az optimális puhaság érdekében megfelelő mennyiségű töltőanyaggal, pl. talkummal és krétával keverik a pigmentet, akkor veszít a szín intenzitásából.
Tehát a gyártóknak 3 lehetőségük van ilyenkor:
- Lehetőség: töltőanyagokkal puhítja a a színt, ezzel bevállalja, hogy kevésbé vibráló színeket ad, több lesz a pasztelles árnyalat. Ilyen kréta pl. a Renesans pasztell krétája, amely nagyon puha, de hiányolom kevés igazán intenzív szín található a készletben, ellentétben a pasztell árnyalatok vannak túlsúlyban. ami csak akkor probléma, ha kifejezetten intenzív színekre van szükségünk, ezek persze pótolhatók más pasztell családok ból.
- Lehetőség: nem puhítja mindenáron a színeket, illetve csak a szükséges mértékig, így egyes színek keményebbek lesznek, más színek pedig lágyabbak. Attól függően, hogy milyen hajlama van az adott pigmentnek. Ilyen pl. a Mungyo Gallery kréta. Amiben gyönyörű, intenzív színek találhatók, többnyire elég puhák, de akad közöttük keményebb is (a legtöbb pasztell kréta márkában ugyanez a helyzet).
- Lehetőség: kerüli az eredeti pigmentek használatát, ha azok túl kemény krétákat produkálnak, és inkább színkeverékekkel és helyettesítő pigmentekkel hozza létre a kívánt árnyalatokat. pl. az okker sárga helyett, mars sárgát használ ami puhább, stb.
Fontos azt is tudni, hogy valamennyi töltőanyag mindenképpen szükséges a pasztell krétákhoz, mert ha csak a tiszte pigmentből gyúrnák a rudakat, akkor a legtöbb szín mindenképpen túl kemény lenne, illetve a tiszta pigmentből való kréták, gyakran túl törékenyek és morzsalékosak. A töltőanyagok amellett, hogy segítenek a színek puhábbá tételében, némileg a világosításában, összetartó erővel is bírnak, erősítik és stabilizálják a pasztell rúd szerkezetét.
Összegzésképpen a tesztben kemény, közepes és puha pasztelleket találtam.
Az első 3 kréta keménynek számít és a rajzosabb munkákhoz találtam alkalmasabbnak őket.
Az utolsó 4 krétafélét kellően puhának éreztem, és inkább a pasztell festő technikákhoz ajánlanám, míg a kettő között található típusok, mindkét technikához jól megfelelnek, kissé kompromisszumosan.
Én a Mungyo rajz és félkemény krétáit használom rajzos munkákhoz és első rétegekhez, míg a Pannoncolor, Mungyo Galery Extra finom és a Renesans extra finom pasztelleket a kép nagy részéhez, ezek az én fő pasztellkrétáim.