1. Videó

A pasztell képeket un. “fixatív spray-vel” fixálhatjuk a kép felszínén, ez megakadályozza, megnehezíti a képen lévő porszemcsék elkenődését, a képről való leválását.

A pasztell fixálásra ugyanazt az anyagot használjuk, amit a szénrajzok és egyéb krétarajzok fixálására is használunk. A fixálós zer eredetileg sellakk denaturált szeszes oldata volt, ezt napjainkban egyes gyártók egyéni receptek alapján készített szintetikus lakkokra cserélhetik.

A pasztell fixálók finom permetben jutnak a kép felszínére, kb. 30-50 cm távolságból fújjuk őket, és figyelni kell az egyenletességre, továbbá arra, hogy a lehető legkevesebb anyagot juttassunk belőle a kép felszínére. A pasztell fixálók némileg sötétítik a pasztell színeket, ez a sötétedés, valamelyest visszavilágosodik a fixáló szer száradását követően, amíg nedves addig látjuk a legsötétebbnek. Azonban nem fogja az eredeti világosságát visszakapni a fixált kép, ezért ezt figyelembe kell venni a fixáló szer alkalmazásakor.

A pasztell fixáló szerek nagyon gyorsan száradnak, kb. 10-15 perc után érezhetően száraznak tűnik a fixált felület.

Minél több fixáló szert fújunk a képre, annál hatásosabban rögzíti, a kép felszínén a laza por pigment szemcséket. Azonban egyúttal annál jobban sötétedik a kép, és változnak meg. a színtónusok. Ezért ell kell találnunk fixáláskor,az optimális mennyiséget.

Miután megszáradt a fixálós zer, lehetőség van további rétegeket is felfesteni krétával a fixált kép felszínére.

Egyes művészek a fenti problémák miatt, nem is használnak fixálást, így őrizve meg a színek tisztaságát, frissességét.

A fixáló szer nem védi a kép felszínét a portól, és nem teszi lehetővé a kép felszínének utólagos portalanítását, tisztítását, ezért a fixált képeket ugyanúgy kell védeni a szennyeződésektől, mint a nem fixált társaikat.

Ennek érdekében tároláskor rizspapírral, sütőpapírral szokták védeni a pasztellképe felszínét, az egymásra rakott képek közé, 1-1 ilyen védőpapírt téve.

Keretezéskor, pedig mindenképpen üveglapot tesznek a keretben a kép elé, a hátulját pedig külön hátlappal védik, amely le van ragasztva. Így akadályozzák meg a por bejutását a kép felszínére.

A pasztell fixáló szerek helyett egyesek hajlakkot is szoktak alkalmazni. Ez ugyancsak jól működhet, de azt számításba kell venni, hogy nem tudhatjuk a hajlakkokban az egyes gyártók preferenciái szerint, nincsenek e olyan anyagok, melyek árthatnak a képnek hosszútávon. Ha hajlakkot használnánk, akkor mindenképpen teszteljük előtte, hogy nem e fröcsköl, csak olyan hajlakkal dolgozzunk, ami a fixáló spray-khez hasonlóan, egyenletes, finom permetben fújja a lakkot.

Az általam használt fixáló spray-k, Pannoncolor és a Reneszánsz márkájúak.

Renesans 400 ml fixatív spray
Pannoncolor 200 ml fixatív spray

Én a fenti két márka közül a Renesans sprayt kedvelem jobban, a Renesans közel dupla annyiba kerül mint a Pannoncolor, de kétszer annyi anyag van benne. Mivel nem teljesen duplája az ára, összességében jobban megéri, de én azért kedvelem jobban, mert finomabban porlaszt és gyengébb sugárban juttatja ki a kép felszínére az anyagot. A Pannoncolor kicsit túl erős sugárban fúj, ezért nehéz elérni, hogy kevesebb mennyiségű anyag jusson a képre.

Pannoncolor spray ide kattintva szerezhető be…

A Renesans spray ide kattintva szerezhető be…

Új Online Festőtanfolyam indul!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Még ennyi ideig tart az akció!