Alapozás

Alapozásra többféle lehetőség is van, íme néhány hagyományos recept.

Kréta alap

1 rész  krétaföld (champagnei, bolognai vagy velencei kréta stb.)

1 rész fehér pigment (titánfehér vagy cinkfehér)

Annyi 8 %-os enyvoldat, amennyivel a megfelelő sűrűségű lesz a massza. ezt csomómentesre keverjük el.

Praktikus, először egy kevés folyadékot adagolni a száraz anyaghoz, mert így fokozatosan adagolva elkerülhetjük a csomósodást.

Ez egy erősen szívó alap lesz, ami igen rideg is. Ráadásul vízzel oldódik, tehát vizes festékek pl. tempera alapjaként előtte impregnálni kell víz oldhatatlan anyaggal, pl. olajfirnisszel, sellakkal stb.

Emiatt csak fatáblára, farostra, esetleg kasírozott vászonra használjuk. A szívóképességének mértékét befolyásolja a felhasznált kréta föld típusa is.

Ha temperával dolgozunk rá, akkor érdemes előtte fixálni, olajfestéknél esetleg egy színes imprimatúrát készíteni, bár ez lehet fehér is, a lényeg, az imprimatúra csökkenti a felület szívóképességét is.

Fél kréta alap

1 rész kréta föld

1 rész fehér pigment

Annyi 8 %-os enyvoldat, amennyitől egy annyira sűrű masszát kapunk, mely éppen az utána hozzáadott olaj mennyiségével lesz megfelelő konzisztenciájú.

1/2 rész gyorsan száradó lenolaj, pl. lenolaj firnisz, lenolajkence stb.

Először a szárazanyagokat keverjük össze. majd jöhet az enyvoldat, amikor csomómentes a massza, akkor adjuk hozzá a lenolajat is.

Ennél a keveréknél érdemes az enyvoldatot kissé melegen használni, mert olyankor hígabb. Így mire kihűl jelentősen sűrűbb masszát kapunk, ami pont jó lesz miután a szükséges mennyiségű olajat is hozzákeverjük utólag.

A fél kréta alap, már némileg rugalmasabb, a kréta alapnál kevésbé szívó alap, emellett már vízben nem oldódik vissza.

Akár már feszített vászon alapozását is megkockáztathatjuk vele, de még mindig megfontolandó.

Olaj alap

Az olaj alap sokkal inkább való akár olaj, de még temperafesték alá, is mint előbbi két társa.

Szőnyi féle olaj alap recept.

1 rész kréta föld

1 rész fehér pigment

  1. 1 rész 8 %-os enyvoldat (itt is figyelembe kell venni, hogy még olajat is adunk a keverékhez utólag).

2 rész szárító lenolaj

Az elkészítése ugyanaz, mint a fél kréta alapnak, csak itt az olaj mennyisége nő.

Itt is jól működik, ha még meleg az enyvoldat mikor keverjük az alapozót.

Mindhárom alapozót 2-3 rétegben szokás használni.

Az olajalapozót utolsó rétegét, lehet, tiszta hígított fehér olajfestékkel alapozni.

Esetleg lenolajkencéből, firniszből + vörös bóluszból, vagy umbrából készíthetünk színes alapokat is, ilyenkor az utolsó réteget ezzel a pigment + olaj keverékéből készített festékkel festjük le.

A Reneszánsz idején egészen a 19. századig széles körben alkalmazták a festők a vörös színű bólusz alapot. Ezt sokszor úgy is készítették, hogy fehér pigment helyett ezt a vörös bólusz pigmentet tették az alapozóba.

Néhány további tradicionális receptet idézek szintén az “Alkimista Festőművész Receptkönyvéből”.

Hagyományos Levkas Gesso

A Levkas Gesso a kréta alapok közé sorolható.

„Levkas” (görög: jelentése-fehér)

1 liter Nyúlbőr enyv oldat

2 kiló alabástrom por (vagy Francia „Champagne” ill Bolognai kréta)

Fél teáskanál lenolaj

A Gesso receptekben említett alabástrom por a finomra őrölt természetes gipszkőpor, nevezik „lenzinnek” és „könnyű pátnak” is. Semmiképpen sem szabad összetéveszteni a kereskedelemben kapható Alabástrom gipsszel, ill. Modell gipszel. Célszerű Champagne krétával helyettesíteni, mely olcsón és könnyen beszerezhető és a leg kiválóbb erre a célra.

A kész enyv oldatot az előre beáztatott és homogénre kevert krétához adjuk, alaposan összedolgozzuk a masszát, majd a lenolajat is hozzá keverjük. A lenolaj ad egy kis fényt a mixnek.

A Levkas Gesso Alkalmazása:

Főleg merev alapok, fa és farost táblák, kasírozott vásznak alapozására való, viszonylagos merevsége miatt.

Kiváló alapozója a Tradicionális ikonfestészetnek is, ahol fatáblára dolgoznak.

Kenjük több rétegben az alapra, úgy, hogy minden réteget az előzőhöz képest keresztben hordunk fel, az egyes rétegek felkenése között várjuk meg a teljes száradást, max. 1 nap. Ha a massza túl sűrű vízzel hígíthatjuk a szükséges mértékben. Az utolsó réteget festőkéssel, spatulával hordjuk fel. Majd száradás után finoman csiszolhatjuk is, ha tükörsima felületet (különösen a 7 réteg Flamand technikában a portréfestők alkalmazták az ilyen sima felületet) szeretnénk.

Gesso Sottile a régi Flamand mesterek hagyományos Gesoja

Az alábbi receptben a Gesso Sottile egyik megjelenési formája. Bár a recept szerint a végtermék a Gesso Sottile, valójában már a „bedöglesztett gipsz” önmagában annak tekinthető, hiszen számtalan recept létezik és magát a kifejezést erre értették.

A Gesso Sottile is egy Kréta alap

  1. 1lépés Gipsz Keksz-et készítünk

8 rész – Víz 
1 rész – Alabástrom gipsz vagy modell gipsz

 (ez alatt most nem gipszkövet, hanem az égetett gipszet értjük, mely vízzel keverve megköt)

Szitáljuk a gipszet lassan folyamatos keverés mellet a vízbe és legalább 30 percig folyamatosan keverjük, míg már nem köt (gipszdöglesztés).

Eredetileg tehát ezt a bedöglesztett gipszet hívták “Gesso Sottilének”. De ahogy a Gesso kifejezést is széles körben alkalmazták  az alapozókra, úgy a Gesso Sottile alapú recepből készített alapozókat is általánosítva nevezték Gesso sottilének.

Tehát a továbbiakban a kész alapozót nevezzük Gesso Sottilének.

Az elkövetkező 2 napon lehetőleg 2 óránként alaposan keverjük át (elég naponta pár alkalom napközben).

Takarjuk le egy nedves ruhával és 1 hónapig hagyjuk állni, ez alatt naponta 2 x keverjük át alaposan és ellenőrizzük a víz szintjét, ha szükséges pótoljuk a hiányzó mennyiséget. Egy muszlin vagy finom szitaszöveten szűrjük le a vizet és várjuk, meg míg az összes víz eltávozik, kis préseléssel, nyomkodással gyorsíthatjuk a folyamatot.

Formáljunk kis golyókat vagy lepényeket a kezünk között a masszából, jól összegyúrva azt, és tegyük félre, míg teljesen megszáradnak. Jobb, ha nem a napra tesszük, mert ha túl hírtelen száradnak könnyebben szétrepedeznek.

Ha készen vannak a kis lepények és kiszáradtak akkor ezt a végterméket nevezzük Gipsz keksznek.

  1. lépés Gesso Sottile (alapozó) készítés

2 rész Gipsz keksz

1 rész 1:10 arányú Nyúlbőr enyv oldat 1:10 (1 rész enyv 10 rész víz)

Nyúlbőr enyv oldatot melegen hozzáadjuk a gipsz kekszhez. Folyamatosan adagolva addig keverjük, míg sűrű, nehéz krémes konzisztenciát érünk el.

Ebben a meleg állapotban azonnal elkezdjük egy sűrű merev ecsettel vékonyan eldolgozva felhordani az alapozót a panelekre. A Levkas Gesso-hoz hasonlóan ez az alapozó is merev táblákhoz alkalmas. Addig várjunk a száradással, míg fényesből tompa mattra válik az anyag és tapintásra kezd száradni, ekkor újabb réteget hordunk fel az előző rétegre merőlegesen. Ezt maximum 12 x ismételjük. 1-2 napig hagyjuk száradni.

Egy nedves vászonnal. vagy polír papírral, körkörös mozdulatokkal márvány simaságúra és tükörfényesre polírozzuk a felületet. Ez a tökéletesen sima finom felület a legvékonyabb, finom lazúros festőtechnikát teszi lehetővé, ugyanakkor az olajfestéknek optimális arányú szívó alapot szolgáltat (egy imprimatúra alapozás jól jöhet ennek a szívó alapnak).

Ebből az alapozóból hiányzik a fehér pigment ezért nem lesz tökéletesen fehér az alap, inkább egy semleges enyhén szürkés világos színt kapunk. Ez azonban nem hiba, hiszen az ilyen alapok a réteges festéshez valók, mely, úgyis egy valamilyen színű imprimatúrával kezdődik.”

A Vörös bólusz

A Patinás Firenzei Zecchi művészellátó által forgalmazott vörös bólusz pigment

Az olaj alap száradása már napokat vehet igénybe, még jobb, ha több héttel, akár hónappal a felhasználás előtt készítjük. Éppen emiatt készítették sokáig ólomfehér pigmenttel, mely gyorsította a száradási időt. Vagy umbrával, ami szintén gyorsan szárít, esetleg cinkfehérrel, ami a titánfehérnél egy kicsit gyorsabban szárad, bár a cinkfehér nem ajánlott, mert okozhat repedéseket az alapban.

Persze a keverékben lévő még mindig jelentős mennyiségű enyvoldat segít ezen a folyamaton, hiszen ez gyorsan megszárad, a víz is gyorsan távozik a felületről, de számolnunk kell, azzal is, hogy ez idő alatt a keverékben lévő olajnak még száradnia kell.

Ha fehérrel alapoztunk és szívó alapunk van, akkor imprimatúrával lekenve az alapot csökkenthetjük annak szívóképességét, ha színes tónusú imprimatúrát használunk, lehetőség van az alap színezésére, is, mely az adott munkához megfelelő alaptónust ad. Az imprimatúrát részletesen a “Festés korlátozott palettával online tanfolyamon tárgyaltuk.

A lecke legaljára belinkelek pár videót, melyeken többek között egy ilyen imprimatúra felfestése is látható.

Olaj alapozó készítése képekben

Összekeverünk 1 rész kréta földet, pl. bolognai kréta és 1 rész pigmentet, pl. cinkfehér



Egy kevés enyvoldattal csomó mentes masszává dolgozzuk a szárazanyagot

A már csomómentes anyagot könnyű felhígítani, a még víz fürdőben melegen tartott enyvoldatban

Alaposan elkeverjük.  Ha olaj nélküli receptet készítünk, akkor az alapozó ezen a ponton készen van, ha olaj is van benne, pl. fél kréta alap, vagy olaj alap, akkor megyünk tovább a következő lépésre.

Csak ezután adjuk hozzá az aktuális receptnek megfelelő olajat, és alaposan elkeverjük, hogy az olaj, a vizes masszával emulgeálódjon.

Összefoglalás

Az alapozó elkészült, ha megvárjuk, míg kihűl akkor sűrűbb lesz.

Új Online Festőtanfolyam indul!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Még ennyi ideig tart az akció!

Close the CTA